Fett till drivknut
Nu har jag krånglat i flera timmar med att byta yttre drivknutsdamasken. Eftersom att knuten inte är delbar så får man riva inre knuten och trä på damasken den vägen. Och att få tillbaka alla kulorna i den inre knuten krävde lite hjärnaktivitet. Fick med en påse med fett till den nya damasken som jag hade i. Måste man byta en knarrande drivknut ? Rädda knackande drivknut ? I fordon med bakhjulsdrift och med motorn fram krävs en längre drivaxel för att överföra kraften från främre delen till bakre delen av fordonet. Vanligt chassifett eller allmänt fett får aldrig användas i en drivknut.
Handla billigt fett till drivknutsdamask, drivaxeldamask universal finns hos drivknuten. Vilket fett till inre drivknut ? Fett till tripod knutar ? Flere resultater fra forum. Lätt att använda, läckagesäker, mindre spill och kladd. Bufret Lignende Oversett denne siden Universal Moly Litiumfett.
Jag har läst på andra forum att den lägre viskositeten hos nållagerfettet kan göra i praktiken att det sakta rinner ut genom damaskens klämmor och att knuten då med tiden förlorar sin smörjning, vilket på sikt är sämre än om man använder vanligt drivknutsfett som åtminstone håller sig kvar i damasken. Den yttre drivknuten är fylld med smörjfett och har en damask i gummi som fungerar både som tätning mot att fett läcker ut och skydd mot fukt och smuts. Damasken följer knutens rörelse vid fjädrings- och svängrörelser samtidigt som kraften förs över från motor och växellåda till drivhjulen. Drivknut med orginalkvalitet. De ständiga rörelserna och den . Inlägg av Babyintoyland lör mar 08:59:43.
Babyintoyland: Halkkörning: Inlägg: 20: Blev medleons maj 16:18:48: Ort: Mönsterås. På en kurs med SKF så sa de att var det den vanligaste orsaken till lagerhaveri att man smorde för mycket. För mycket fett innebar att värmen bands i fettet och ej transporterades bort från lagret. Varför skulle det vara annulunda på en drivknut på . Jag har gjort det nån gång och vad jag minns var det inte alldeles lätt.
Man ska limma ihop den där det är trångt och skitigt och få den att passa perfekt innan limmet torkar och den har blivit full med fett. Men gör ett försök, går det bra . Köper man damasksats på t. Nu är ju problemet hur mkt man ska ha då? Sökte hjälp på Volvoverkstad (Roslagsbil AB i Norrtälje) där jag fick svaret att fettet i främre knuten hade torkat och hela kardanen måste bytas ut. Handlar detta om ett fabrikationsfel kanske?
SVAR: Att fettet ”torkar” i en drivknut är nog . Kommer använda en centrumskruv sen som tystar bilen men som volvo haft problem med att läcka in vatten så dom har tagit bort den ur sitt sortiment. Drivaxeln glider där med splines. Så, jag vill jag ha ett extra bra fett som håller borta vatten.
Swedols fettpatroner var . Kan man fylla på med nytt fett till drivknuten? Min damask verkar läcka, har fett på insidan av fälgen och det verkar komma från damasken. Ska plocka bort hela fjäderbenet så man kanske kan ösa på med nytt fett då?
Klammer till damask ( 2st ). Förfrågan om användardonationer via Swish för forumets fortlevnad. Vi är på banan igen och jobbar nu vidare med uppdateringen av forumets programvara och lite annat som har legat i . Där dess fett som nytt är lite fastare till konsistensen liksom krämig för att underlätta fyllning av damasken vid montering av denna och som bättre begagnat fett är den . Mount the CV-‐Joint on the driveshaft. It is important not to damage threads and splines when mounting the CV-‐Joint. Dra damasken över drivknuten. Slide the boot over the CV-‐Joint.
Fäst damasken med medföljande klammer på drivknut och drivaxel. Om andra klammer används, tänk på att termoplastdamasker .
Kommentarer
Skicka en kommentar