Malmbanan
Den norske delen av Malmbanan går under navnet Ofotbanen, mens den svenske delen fra svenskegrensen til Kiruna kalles Norra omloppet og strekningen mellom Kiruna og Luleå kalles Sødra omloppet. Malmbanan är en cirka 5kilometer lång järnvägslinje som går mellan Narvik och Luleå (egentligen Riksgränsen-Boden) och är en av världens äldsta malmjärnvägar. Den del som går i Norge mellan Riksgränsen och Narvik heter officiellt inte Malmbanan utan Ofotbanen. Delen mellan Boden och Luleå hör formellt inte . Iron_Ore_Line Bufret Lignende Oversett denne siden The Iron Ore Line (Swedish: Malmbanan ) is a 398-kilometre (2mi) long railway line between Riksgränsen and Boden in Norrbotten County, Sweden.
The line contains two branches, from Kiruna to Svappavaara and from Gällivare to Koskullskulle.
The term is often colloquially used to also include the Ofoten Line, from . Persontåg, godståg och malmtåg kör på den mil långa sträckan mellan Boden och Riksgränsen och vidare till Narvik i Norge. Mellan Kiruna och Narvik går det idag . Malmbanan , som sträcker sig mellan Boden och Riksgränsen och vidare till Narvik i Norge, är cirka mil lång. Där kör malmtåg, persontåg och godståg. Malmbanan en ny sidobana, nämligen den fyra mil långa banan från Råtsi strax söder om Kiruna till Svappavaara där en malmfyndighet nyligen hade börjat exploateras. Pelletsverket på orten återstartades dock efter något år igen, varför . Malmbanan - blisko 4kilometrowa linia kolejowa w północnej Szwecji łącząca Riksgränsen.
Följande historik och översikt av Malmbanan är skriven av E Bertil Persson och Rolf Sten.
Bertil har skrivit huvuddelen av den historiska och återblickande texten. Rolf har skrivit vissa kompletteringar, dessa är då återgivna i avvikande teckensnitt, arial. Rolf har även svarat för layout, redigering och övrigt material på denna . Trafikverket tar fram en plan för dubbelspår för en första etapp på Malmbanan. Resan upp till Narvik porträtterades nyligen i det brittiska tv-programmet Extreme Railway Journeys. Läs mer om Malmbanan här!
The Malmbanan would never have been built had it not been for the rich deposits of iron ore around Gällivare and Malmberget. Sveriges vackraste tågsträcka? The idea to construct the train line, which connects the Bothnian coast with the Atlantic coast (170km), passing through some of the remotest and most inhospitable parts of Europe, was talked . Det första av fyra nya lok till malmbanan levererades på tisdagen. Malmbanan , den enkelspåriga, elektrifierade järnvägslinjen Luleå– Boden–Gällivare–Kiruna–Riksgränsen (–Narvik) med sidolinjerna Råtsi– Svappavaara och Gällivare–Koskullskulle. Delen Gällivare–Riksgränsen kallas även Riksgränsbanan och Riksgränsen–Narvik Ofotenbanan.
The article describes the history and present time of railway line, which connects Luleå, Sweden, and Narvik, Norway. The line is called Malmbanan , which means Iron Ore Railway in Swedish. The Norwegian part of the railway is called Ofotbanen by the name of fiord Ofotfjorden. The main role of the railway is transport of . En man i 20-årsåldern, från Norrbotten, dog efter att ha blivit påkörd av ett tåg på Malmbanan strax söder om Abisko.
Passagerarna på olyckståget fick lämna platsen med buss efter fyra timmar.
Kommentarer
Skicka en kommentar