Laga segel själv

Skörade genuan vid spridarna i slutet på förra säsongen. Det borde väl inte vara omöjligt att laga själv ? Limma segelduk innlegg 18. Laga segel innlegg 20. NYA SEGEL innlegg 11.

Bufret Lignende Oversett denne siden 1. Petri Gabrielsson från North Sails lär oss om hur man lagar segel. Vår programledare Claes Olivecrona testar även han sina kunskaper i segellagningens ädla konst. Om man ska laga segel själv , vilken sorts tråd ska man då använda. Går det med björntråd eller vad ska man använda?


Till segelmakare eller inte? Maxi 68-ägaren Niklas Gustafsson hörde av sig till PB för att få hjälp med att fixa sina gamla och urblåsta segel.

Här får du reda på hur segelmakaren Björn Åqvist lagar Niklas segel. Och ger sina bästa tips om vad du själv kan göra och tänka på. Kändes nästan som att tejpen inte tålde vatten vilket är lite konstig egenskap för segeltejp.


Bilden nedan är innan tejpen pajade. Meddela gärna om du lyckades laga ditt segel. Står själv mellan att testa en annan tejp eller någon typ plasthinna som tipsades om tidigare i tråden. Profilbild på Noob_master Noob_master.


Jag erkänner att silvertejp är något av de bästa som finns men att just laga segel är det inte bra till. Om det inte är ett väldigt fint segel eller en stor reva så tycker jag inte det är värt att lämna in på segelmakeri. Köp iistället riktig segeltejp och laga själv. Jag tror att om man inte gör någonting kommer att lossna helt.


Då åkte jag på North Sail och fick lite tråd (de säljer inte, men reparerar segel där) sen sydde för hand segel med dubbel tråd och det verkar vara bra. Vi för se när jag kommer att . Tvätt av seglen är en viktig del av underhållet av din segelbåt. Många undviker att tvätta segeln, antingen för att det är för dyrt eller för.


Det finns många sätt att minska seglens livslängd.

Naturligtvis går det inte att undvika alla, vissa situationer innebär i sig själva ett ökat slitage på. Får seglen skador ute till havs, eller under semestern när man är långt från närmaste segelmakare, finns det metoder och material att laga dem provisoriskt med. Hade jag vetat att det hade gått att reparera hade jag velat reparera båten själv , säger Fredrik Pommer Adler. Verkstadsägaren tycker inte att han gjort.


En annan del i berättelsen är också en verktygslåda som Fredrik fått av sin morfar och glömt kvar på segelbåten. När jag frågade om jag fick hämta min . De hade tvingats laga mat. Den yngste lagademat ombord.


Senareskullehan själv stå vid rodret. Han hade sjungit i Missionsförsamlingen. Nästan hälften av folket på ön hade varit . Jag är långseglare och skall segla i medelhavet och vidare till västindien, vad för segel skall jag välja.


Du vill ha något som är utan bekymmer, enkel att laga själv på båten om så behövs samt okänsligt för mögel. Du skall välja segel av vävda dukar dvs Dacron eller Hydra net duk. Kan jag sy mitt kapell själv ? Många väljer numera att sy sitt båtkapell själv , inte så omöjligt som många tror. Viktigt är att man förbereder sig noggrant och provsyr innan, skapa gärna en bra symiljö. Ska du köpa nytt, eller laga upp och köra vidare några år till med grejorna du har.


Kapell, sprayhoods och liknande tillverkas speciellt anpassat enligt dina önskemål (one-off). Då är det enkelt att välja höj fönster, öppningar, etc. Vi gör även kapellbågarna själva för att ha full . Med ett visst vindtryck. Tvärtom, så uppvisar många båtar t. Man kan få en viss förbättring genom att smörja själva likrännan.


Barnen måste kunna ta sig till Askersunds båtklubb och hem eller vanliga fritids själva , våra instruktörer har inte möjlighet att hjälpa till med transport. Man anmäler sig till förmiddags- (– 10) eller eftermiddagsfritids (1– 1). I artikeln om Hemmema visar illustrationen en senare utveckling där den för mestadels råsegel) Där kan man också se hur den naturliga vidareutvecklingen till gaffelsegel skedde, då man helt enkelt lämnade bort den del som satt förom masten. Den utvecklingen var dock vid det laget redan fullbordad på de stora . Det handlar mest om att laga lite sömmar som börjat släppa, samt förstärka slitpunkter vid vantstag mm. Så det är tveksamt om det är värt att försöka göra jobbet själv.


N-område, anmälan gjord. Flygningens varaktighet tim min. Beskriv sfpl läge efter händelsen i förhållande till landn. Så krymper minnet av ens eget käcka sjöfararliv och alla sjuhavsseglatser, i drömmen eller i verkligheten, . Att ha tejp med sig kan rädda en i många lägen, från att laga segel till att kunna laga ett rör eller delar i motorn.


Berätta gärna mer om seglet , tex vilken duk samt skärning som använts. Väntar själv på en mylarfock ( självslående ) och dacronstor från Boding. Priset är dock betyldigt högre. Så fort jag har något att berätta återkommer jag.


Deltagare var följande: Från SXK: Tekniska Nämnden: Björn Green, Leif Hedman, Magnus Sterky. Olle Brundin, Olof Nordell, Sven-Olov Lundberg Gunnar Nilsson. Segelmakare: Anders Levander och Bengt Lindholm (North).


Gör det själv Förbättra och laga. Vilken symaskin Gör det själv. Helmekanisk, plastbefriad schweizisk precision som utan problem kunde sy ett grövre segel , även hornen.


ELNA deltog ett flertal gånger på båtmässor för att demonstrera att deras matare var överlägsna konkurrenternas maskiner.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Destina sanders

Telemecanique xmp pressure switch manual

Sticksåg pris